Kohta puutuu korva ja väsyy käsi puhelimeen puhumisesta.

Vastaavalla mestarilla oli runsaasti kommentteja oikovedoksista, sellaisista asioista, jotka eivät itselle taatusti olisi tullut mieleen. Siitähän vastaavalle mestarille maksetaan. Yksi tärkeimmistä kommenteista liittyi talon korkeusasemaan: missään nimessä ei ole järkevää, että talo on matalammalla kuin tienpinta. Kaikki sulamisvesi valuu omalle portaalle ja talon alle jos näin on. Lisäksi olisi järkevää, että talo ja autokatos olisivat samalla korkeudella, jotta rakennusten väliin ei jäisi luiskaa vaan tasamaa. Tontti viettää jyrkästi alaspäin takaosastaan, kun taas etunurkka kiipeää kallionreunalle. Halvemmaksi loppupelissä tulee ajaa tontille lisää maata kuin räjäyttää talolle monttu. Ja muuta pientä ovien aukenemissuunnista yms.

Autokatoksen piirustusten kanssa on hankaluuksia: Tampere on tarkka, eikä kelpuuta niitä sellaisenaan (ilmansuuntien merkitseminen, rännit, syöksytorvet, julkisivujen värien ja materiaalien merkitseminen ja mitä kaikkea). Olisi ehdottomasti pitänyt pyytää piirustukset etukäteen sähköisessä muodossa näytille ja tarkastettavaksi. Nyt ne menevät uusiksi ja tallintoimittaja ei ole tästä yhtään innoissaan. Tämä tarkoittanee lisälaskua meille. Taloon tulee vaakapanelointi ja vastaava mestari huomautti, pitäisikö autokatoksessakin olla sellainen pystypaneloinnin sijaa . Kaupunki ei sitä kuitenkaan vaadi. Kysyin tallitoimittajalta, onko paneloinnin suunta vielä mahdollista vaihtaa. Arvaa, kiljuiko myyjäihminen riemusta? Muutos kyllä onnistuisi, mutta luulenpa, että enempien ongelmien ja lisälaskujen välttämiseksi paneelit olkoon pystyssä. Jos rakennusten eriparisuus alkaa jurppimaan tee-se-itse-ihminen voi joskus kesäpuhteena nikkaroita autokatokseen paneeelit vaakaan.

Pakkanen on aiheuttanut sen, että maaperätutkimusta ei ole vielä päästy tekemään ja sitä myönten perustamistapalausunto on vielä saamatta (ja itseasiassa koko perustussuunnittelija on yhä hakusessa, vastaava mestari lupasi kysellä asiasta). Otin yhteyttä DT:n rakennisinsinööriin ja kyselin, haittaako, jos perustamistapalausunto ei ennätä oikovedosten palautuksen 10 päivän deadlineen. Kuulemma mieluummin ottavat kaikki paperit kerralla ja tuosta kymmenestä päivästä voidaan vähän joustaa.

Nyt ollaan siis tässä vaiheessa:

  • vastaava mestari käy läpi piirustukset ja kommentoi niitä
  • sovitaan vastaavan kanssa piakkoin uusi tapaaminen tontille ja käydään piirustukset läpi
  • piirustukset käytetään rakennusvalvonnassa saamassa alustavan hyväksynnän
  • autokatoksen piirustukset lähetetään korjattuna tallitoimittajalle, joka tekee uudet piirustukset (ja tällä kertaa pyydän saada ne nähtäväksi, ennen kuin ne lähetetään)
  • maaperätutkimuksen lausunnon jälkeen perustussuunnittelija antaa lausunnon perustustavasta (vakioperustus pitäisi riittää)
  • oikovedokset ja perustamistapalausunto palautetaan DT:lle

Tämä kaikki toivottavasti saadaan kuntoon parin seuraavan viikon aikana. Tavoitteena olisi maaliskuun aikana saada kaikki tarvittavat paperit kuntoon rakennusluvan hakemista varten, jotta rakennuslupahakemuksen saisi sisään viimeistään huhtikuun alussa.

Pidetään peukkuja.