Autokatos ei ole saanut ansaitsemaansa huomiota. Pääpaino on ollut ja tulee olemaan talon edistymisessä ja onnistumisessa. Aikanani, kun tilasin autokatokselle perustukset Rakennus Henrialta, sieltä kyseltiin, minkä firman tallista on kysymys, että osaavat tehdä oikeanlaiset perustukset. Asia oli sitä myöten selvä, eikä meitä kauheasti osannut kiinnostaa, millaiset perustukset sinne tehdään, kunhan ne tehdään.

Nyt kun tallin (olkoon se nyt talli, kun en jaksa jatkuvasti kirjoittaa "autokatos") pystytys on ajankohtainen, on alkanut vähän kiinnostaa tämä sivuprojektikin. Ainakin sen sain selkoa, että perustukset ovat jotakuinkin erilaiset, kuin Kymppitallin perustusperiaatekuvissa, jotka ovat "suuntaa-antavia". Talliin tulee kaksi pilaria, joiden alapäähän kiinnitetään kierretanko. Kierretanko taas pitäisi kiinnittää perustukseen...  jollakin tavalla. Tallin perustukseen on pilareita varten on tehty pilarianturat (betonimöntit, joista törröttää kolme harjaterästankoa), jotka näyttävät tältä:


Hmm.... kuinkahan tuohon kiinnitetään kierretanko?


Mies kävi tänään selvittelemässä rautakaupassa, mitä tarvitaan autokatoksen peltikattoa varten. Aika paljon kaikkea kivaa. Pyysin jo tarjouksen vesikatteen asentamisesta talliin samaan aikaan kun taloon, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, ettei se ehkä onnistu. Talon vesikaton asennus on nimittäin ajankohtainen jo ensi viikon ja seuraavan aikana. Peltikaton saaminen tehtaalta kestää tilauksesta (jota ei vielä ole tehty) ainakin kaksi viikkoa. Kunhan nyt ensin saataisiin talli pystyyn, niin voidaan sen jälkeen murehtia muita pikku yksityiskohtia, kuten peltikatteen asennusta, palosuojausta, ulkovuorin saumapeltiä... Erkkikään ei ottanut Kymppitallin ohjeista selvää, että mihin hittoon tuo saumapelti oikein kuuluisi ja mikä sen funktio oikein on. Mikä järki on muuten siinä, että varastoon kuuluu lasiaukollinen ovi, mutta se oven lasi ei kuulu toimitukseen?

 

Vielä pari kuvaa talosta tämän hetkisessä kuosissa..